
บทความวิจัยของคณาจารย์ คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี
มีบทความวิจัยที่ได้รับการตีพิมพ์เผยแพร่ ทั้งในวารสารระดับนานาชาติ และระดับชาติกว่า 70 ผลงาน
โดยคณาจารย์จากทุกภาค/สาขา จำนวน 36 ท่าน
บทความวิจัยจากภาควิชาการบัญชี
รศ.ดร.จุฑามน สิทธิผลวนิชกุล
 Understanding e-commerce customer behaviors to use drone delivery services: A privacy calculus view
 Understanding e-commerce customer behaviors to use drone delivery services: A privacy calculus view
📄เผยแพร่: Cogent Business & Management
รศ.ดร.ไพลิน ตรงเมธีรัตน์
 For the greater good: the sociodemographic characteristics of the whistleblowers, the hotline channel administration and whistleblowing intention
 For the greater good: the sociodemographic characteristics of the whistleblowers, the hotline channel administration and whistleblowing intention
📄เผยแพร่: Humanities, Arts and Social Sciences Studies
ผศ.ดร.นนทวรรณ ยมจินดา
 For the greater good: the sociodemographic characteristics of the whistleblowers, the hotline channel administration and whistleblowing intention
 For the greater good: the sociodemographic characteristics of the whistleblowers, the hotline channel administration and whistleblowing intention
📄เผยแพร่: Humanities, Arts and Social Sciences Studies
รศ.ดร.ศรายุทธ เรืองสุวรรณ
 Earnings management in times of natural disasters
 Earnings management in times of natural disasters
📄เผยแพร่: Journal of Financial Reporting and Accounting
รศ.ดร.ศรายุทธ เรืองสุวรรณ
 ว่าด้วยการด้อยค่าของสินทรัพย์ในตลาดทุนไทย (Toward Asset Impairments in Thai Capital Markets)
 ว่าด้วยการด้อยค่าของสินทรัพย์ในตลาดทุนไทย (Toward Asset Impairments in Thai Capital Markets)
📄เผยแพร่: วารสารนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ปีที่ 51 ฉบับที่ 3
รศ.ดร.ศิลปพร ศรีจั่นเพชร
 อิทธิพลกำกับของอำนาจการต่อรองของลูกค้าที่มีต่อความสัมพันธ์ของการกระจุกตัวตัวของตลาดสอบบัญชี ค่าสอบบัญชี และคุณภาพการสอบบัญชี: หลักฐานจากประเทศไทย (The Moderating Effects of Client Bargain Power on the Associations between Audit Market Concentration, Audit Fees, and Audit Quality: Evidence from Thailand)
 อิทธิพลกำกับของอำนาจการต่อรองของลูกค้าที่มีต่อความสัมพันธ์ของการกระจุกตัวตัวของตลาดสอบบัญชี ค่าสอบบัญชี และคุณภาพการสอบบัญชี: หลักฐานจากประเทศไทย (The Moderating Effects of Client Bargain Power on the Associations between Audit Market Concentration, Audit Fees, and Audit Quality: Evidence from Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารวิชาชีพบัญชี ปีที่ 18 ฉบับที่ 58
รศ.ดร.สมชาย สุภัทรกุล
 ความคงอยู่ในกำไรอนาคตและความสัมพันธ์กับราคาหลักทรัพย์ของกระแสเงินสดจากการดำเนินงานและหนี้สงสัยจะสูญจากเงินให้สินเชื่อของธนาคารพาณิชย์ในประเทศไทย (The Earnings Persistence and the Value Relevance of Cash Flows from Operations and Provisions for Loan Losses of Commercial Banks in Thailand)
 ความคงอยู่ในกำไรอนาคตและความสัมพันธ์กับราคาหลักทรัพย์ของกระแสเงินสดจากการดำเนินงานและหนี้สงสัยจะสูญจากเงินให้สินเชื่อของธนาคารพาณิชย์ในประเทศไทย (The Earnings Persistence and the Value Relevance of Cash Flows from Operations and Provisions for Loan Losses of Commercial Banks in Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารวิชาชีพบัญชี ปีที่ 18 ฉบับที่ 57
ผศ.ดร.ธีรชัย อรุณเรืองศิริเลิศ
 ความสัมพันธ์ของคุณลักษณะของคณะกรรมการบริษัท และการวางแผนภาษีของบริษัทจดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย (The Relationship Between Board of Director’s Characteristics and Corporate Tax Planning of Listed Companies in the Stock Exchange of Thailand)
 ความสัมพันธ์ของคุณลักษณะของคณะกรรมการบริษัท และการวางแผนภาษีของบริษัทจดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย (The Relationship Between Board of Director’s Characteristics and Corporate Tax Planning of Listed Companies in the Stock Exchange of Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารนักบริหาร ปีที่ 42 ฉบับที่ 1
บทความวิจัยจากภาควิชาการเงิน
ศ.ดร.พรชัย ชุนหจินดา
 Investor Sentiment Timing Ability of Mutual Fund Managers: A Comparative Study and Some Extensions
 Investor Sentiment Timing Ability of Mutual Fund Managers: A Comparative Study and Some Extensions
📄เผยแพร่: Journal of Distribution Science
ศ.ดร.อัญญา ขันธวิทย์
1. The Relationship Between Traffic Congestion and Stock Market Returns
📄เผยแพร่: ABAC Journal
2. Effects of Economic and Behavioral Components of Traffic Congestion on Stock Market Returns
📄เผยแพร่: Southeast Asian Journal of Economics
3.The Effects of Myanmar’s 2020 General Election and 2021 Military Coup on Stock Market Returns
📄เผยแพร่: Thailand and The World Economy
4. Gambling Attention and Retail Trading Volume
📄เผยแพร่: ABAC Journal
รศ.ดร.ชัยยุทธ ผดุงศักดิ์สวัสดิ์
1. Unintentional herd behavior via the Google search volume index in international equity markets
📄เผยแพร่: Journal of International Financial Markets, Institutions & Money
🔎https://doi.org/10.1016/j.intfin.2021.101503
2. Investor Sentiment Timing Ability of Mutual Fund Managers: A Comparative Study and Some Extensions
📄เผยแพร่: Journal of Distribution Science
🔎http://dx.doi.org/10.15722/jds.20.09.202209.83
3. A panel analysis of corporate governance spillovers among the G7, BRICS, and GIIPS countries
📄เผยแพร่: Journal of International Financial Markets, Institutions & Money
รศ.ดร.วรพนธ์ วัฒนาธร
1. The impact of trust on purchase intention through omnichannel retailing
📄เผยแพร่: Journal of Advances in Management Research
🔎https://doi.org/10.1108/JAMR-06-2021-0196
2. Do bank-affiliated funds perform better than the others: the higher moment approach
📄เผยแพร่: Asia-Pacific Journal of Accounting and Economics
🔎https://doi.org/10.1080/16081625.2019.1658528
3. Management of social selling and B2B customer-brand engagement: Is direct selling on social media good for your brand and relationships?
📄เผยแพร่: Electronic Commerce Research and Applications
🔎https://doi.org/10.1016/j.elerap.2022.101167
4. Investor Sentiment Timing Ability of Mutual Fund Managers: A Comparative Study and Some Extensions
📄เผยแพร่: Journal of Distribution Science
ผศ.ดร.อนุชนาฏ เจริญจิตรกรรม
 Does shareholder litigation risk promote or hinder corporate social responsibility? A quasi-natural experiment
  Does shareholder litigation risk promote or hinder corporate social responsibility? A quasi-natural experiment
📄 เผยแพร่: Corporate Social Responsibility and Environmental Management
🔎 https://doi.org/10.1002/csr.2227
บทความวิจัยจากภาควิชาการตลาด
รศ.ดร.สุรัตน์ ทีรฆาภิบาล
 Cross-cultural electronic word-of-mouth: a systematic literature Review
 Cross-cultural electronic word-of-mouth: a systematic literature Review
📄 เผยแพร่: Spanish Journal of Marketing – ESIC
🔎 https://doi.org/10.1108/SJME-06-2021-0116
ผศ.ดร.เกตุวดี สมบูรณ์ทวี
1. The impact of trust on purchase intention through omnichannel retailing
📄 เผยแพร่: Journal of Advances in Management Research
🔎 https://doi.org/10.1108/JAMR-06-2021-0196
2. COVID-19 and Supply Chain Management: A Review with Bibliometric
📄เผยแพร่: Sustainability
🔎 https://doi.org/10.3390/su14063538
3. Management of social selling and B2B customer-brand engagement: Is direct selling on social media good for your brand and relationships?
📄เผยแพร่: Electronic Commerce Research and Applications
ผศ.ดร.เกตุวดี สมบูรณ์ทวี
1. การรับรู้ความเสี่ยงและอิทธิพลส่งผ่านทัศนคติที่ส่งผลต่อความตั้งใจในการสั่งซื้ออาหารเพื่อสุขภาพออนไลน์ของคนไทย (Perceived Risks and Influence of Attitudes on The Intention of Purchasing Healthy Food Online)
📄เผยแพร่: วารสารการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ ปีที่ 14 ฉบับที่ 1
2. องค์ประกอบความสัมพันธ์ระยะยาวระหว่างผู้ซื้อและผู้จัดจำหน่ายธุรกิจระบบเทคโนโลยีสารสนเทศในประเทศไทย (The Component of Long-Term Relationships Between Buyers and Suppliers of Information Technology Systems Business in Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารธุรกิจปริทัศน์ ปีที่ 14 ฉบับที่ 1
3. ผลกระทบของภาพลักษณ์ของตราสินค้าต้นแบบกับกระแสนิยมเกาหลีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เชิงประสบการณ์ในมุมมองของผู้บริโภคชาวไทย (Impact of Prototypical Brand Image and Korean Wave on Purchase Intention of Experiential Product (Korean Cosmetics) in Thai Perspective)
📄เผยแพร่: วารสารเกษตรศาสตร์ธุรกิจประยุกต์ ปีที่ 16 ฉบับที่ 24
4. อิทธิพลของการยอมรับเทคโนโลยีและบทบาทตัวแปรกำกับด้านประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อการตั้งใจซื้อหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภคไทย (The Influence of Technology Adoption and the Role of Demographic as The Moderators on Thai Consumers’ Intentions to Buy E-Books)
📄เผยแพร่: วารสารปาริชาต ปีที่ 35 ฉบับที่ 2
5. ความภักดีอิเล็กทรอนิกส์ในช่องทางตลาดกลางอิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภคเจเนเรชันวาย (E-Loyalty in the E-Marketplace among Generation Y)
📄เผยแพร่: วารสารมหาวิทยาลัยคริสเตียน ปีที่ 28 ฉบับที่ 3
บทความวิจัยจากสาขาวิชาการบริหารองค์การ การประกอบการ และทรัพยากรมนุษย์
รศ.ดร.จตุรงค์ นภาธร
1. Understanding Employability in Changing Labor Market Contexts: The Case of an Emerging Market Economy of Thailand
📄เผยแพร่: Sustainability
🔎 https://doi.org/10.3390/su141610436
2. Meso-level factors fostering or hindering the implementation of age-related HR practices in firms
📄เผยแพร่: International Journal of Organizational Analysis
🔎 https://doi.org/10.1108/IJOA-04-2022-3241
3. The design and implementation of age-related HR practices across firms in institutional contexts: evidence from Thailand
📄เผยแพร่: Journal of Asia Business Studies
ผศ.ดร.มณฑล สรไกรกิติกูล
 มุมมองที่แตกต่างของภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง (Different Perspectives of Transformational Leadership)
 มุมมองที่แตกต่างของภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง (Different Perspectives of Transformational Leadership)
📄เผยแพร่: วารสารธุรกิจปริทัศน์ ปีที่ 14 ฉบับที่ 1
บทความวิจัยจากสาขาวิชาบริหารการปฏิบัติการ
ศ.ดร.นภดล ร่มโพธิ์
 An examination of relationship between cognitive biases and customer satisfaction:
 An examination of relationship between cognitive biases and customer satisfaction:
empirical evidence from Thailand
📄เผยแพร่: Asia-Pacific Journal of Business Administration
ศ.ดร.ศากุน บุญอิต
 COVID-19 and Supply Chain Management: A Review with Bibliometric
 COVID-19 and Supply Chain Management: A Review with Bibliometric
📄เผยแพร่: Sustainability
อ.สุกฤษฏิ์ วินยเวคิน
 Agent-Based Simulation and Modeling of COVID-19 Pandemic: A Bibliometric Analysis
 Agent-Based Simulation and Modeling of COVID-19 Pandemic: A Bibliometric Analysis
📄เผยแพร่: Journal of Disaster Research
รศ.ดร.เอกจิตต์ จึงเจริญ
 แบบจำลองเพื่อพยากรณ์ความล้มเหลวทางการเงินของวิสาหกิจขนาดกลางในประเทศไทย (Bankruptcy Predicting Models for Medium-Sized Enterprises: Case of Thailand)
 แบบจำลองเพื่อพยากรณ์ความล้มเหลวทางการเงินของวิสาหกิจขนาดกลางในประเทศไทย (Bankruptcy Predicting Models for Medium-Sized Enterprises: Case of Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารบริหารธุรกิจ ปีที่ 45 ฉบับที่ 175
ผศ.ดร.พิชญ์วดี กิตติปัญญางาม
 การตรวจสอบผลกระทบของระยะเวลานำต่อค่าบูลวิปเอฟเฟคในโซ่อุปทานแบบการสั่งซื้อสินค้าจากสองแหล่งสำหรับตัวแบบออเทอรีเกรสชีพอันดับที่หนึ่ง (Investigation of impact of lead times on bullwhip effect in dual-supplier supply chain for first-order autoregressive process)
 การตรวจสอบผลกระทบของระยะเวลานำต่อค่าบูลวิปเอฟเฟคในโซ่อุปทานแบบการสั่งซื้อสินค้าจากสองแหล่งสำหรับตัวแบบออเทอรีเกรสชีพอันดับที่หนึ่ง (Investigation of impact of lead times on bullwhip effect in dual-supplier supply chain for first-order autoregressive process)
📄เผยแพร่: วารสารวิศวกรรมศาสตร์และนวัตกรรม ปีที่ 15 ฉบับที่ 4
บทความวิจัยจากสาขาวิชาระบบสารสนเทศเพื่อการจัดการ
ศ.ดร.ศิริลักษณ์ โรจนกิจอำนวย
 How Relationship Quality Drives Knowledge Sharing on Facebook Brand Pages
 How Relationship Quality Drives Knowledge Sharing on Facebook Brand Pages
📄เผยแพร่: Journal of International Consumer Marketing
รศ.ดร.นิตยา วงศ์ภินันท์วัฒนา
 Developing an expert system for early warning signs of the emergence of common diseases: A preliminary treatment using Thai traditional herbal medicines
 Developing an expert system for early warning signs of the emergence of common diseases: A preliminary treatment using Thai traditional herbal medicines
📄เผยแพร่: Journal of Southwest Jiaotong University
รศ.ดร.ปิเตอร์ รักธรรม
1. Data, attitudinal and organizational determinants of big data analytics systems use
📄เผยแพร่: Cogent Business & Management
🔎 https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2043535
2. Old But Not Out: Social Media Use and Older Adults’ Life Satisfaction
📄เผยแพร่: Australasian Journal of Information Systems
🔎 https://doi.org/10.3127/ajis.v26i0.3269
3. Why do people avoid and postpone the use of voice assistants for transactional purposes? A perspective from decision avoidance theory
📄เผยแพร่: Journal of Business Research
🔎 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.03.045
4. Supply chain collaboration and sustainable development goals (SDGs). Teamwork makes achieving SDGs dream work
📄เผยแพร่: Journal of Business Research
🔎https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.03.044
5. Digital transformation of healthcare sector. What is impeding adoption and continued usage of technology-driven innovations by end-users?
📄เผยแพร่: Journal of Business Research
รศ.ดร.ปิเตอร์ รักธรรม
6. Formal definition of the MARS method for quantifying the unique target class discoveries of selected machine classifiers
📄เผยแพร่: F1000Research
🔎https://doi.org/10.12688/f1000research.110567.2
7. Achieving Entrepreneurial Success for Student Ventures under Uncertainty
📄เผยแพร่: Journal of Computer Information Systems
🔎 https://doi.org/10.1080/08874417.2022.2108935
8. Factors mediating social media-induced fear of missing out (FoMO) and social media fatigue: A comparative study among Instagram and Snapchat users
📄เผยแพร่: Technological Forecasting & Social Change
🔎https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122099
9. Cultural influence on using mobile instant messaging applications to develop and maintain friendships
📄เผยแพร่: Cogent Social Sciences
🔎https://doi.org/10.1080/23311886.2022.2141428
10. Human-Computer Interaction (HCI) and Trust Factors for the Continuance Intention of Mobile Payment Services
📄เผยแพร่: Sustainability
🔎 https://doi.org/10.3390/su142114546
11. Will customers adopt last-mile drone delivery services? An analysis of drone delivery in the emerging market
📄เผยแพร่: Cogent Business & Management
🔎 https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2074340
รศ.ดร.มฑุปายาส ทองมาก
1. Protecting privacy in Pok´emon Go: A multigroup analysis
📄เผยแพร่: Technology in Society
🔎https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.101999
2. Student-led active learning classrooms: a comparison of role-playing versus gamification
📄เผยแพร่: International Journal of Innovation and Learning
🔎 https://doi.org/10.1504/IJIL.2022.126630
3. Influence of post types on Facebook engagement: the moderating roles of brand category and brand internationalisation
📄เผยแพร่: International Journal of Internet Marketing and Advertising
🔎DOI: 10.1504/IJIMA.2022.10051601
รศ.ดร.ลัดดาวัลย์ แก้วกิติพงษ์
1. Old But Not Out: Social Media Use and Older Adults’ Life Satisfaction
📄เผยแพร่: Australasian Journal of Information Systems
🔎https://doi.org/10.3127/ajis.v26i0.3269
2. Human-Computer Interaction (HCI) and Trust Factors for the Continuance Intention of Mobile Payment Services
📄เผยแพร่: Sustainability
🔎 https://doi.org/10.3390/su142114546
3. Online social anxiety and mobile instant messaging adoption and continuance usage intention: How does it relate to social, technical, and mobility factors?
📄เผยแพร่: Cogent Business & Management
บทความวิจัยจากสาขาวิชาการบริหารธุรกิจระหว่างประเทศ โลจิสติกส์และการขนส่ง
ศ.ดร.ภวิดา ปานะนนท์
1. Resilience Decoded: The Role of Firms, Global Value Chains and the State in COVID-19 Medical Supplies
📄เผยแพร่: California Management Review
🔎 https://doi.org/10.1177/00081256211069420
2. The rise of emerging market lead firms in global value chains
📄เผยแพร่: Journal of Business Research
ศ.ดร.รุธิร์ พนมยงค์
1. A systematic review of humanitarian supply chains performance measurement literature from 2007 to 2021
📄เผยแพร่: International Journal of Disaster Risk Reduction
🔎 https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2022.102852
2. A Proposed Methodology for Literature Review on Operational Risk Management in Banks
📄เผยแพร่: Risks
🔎 https://doi.org/10.3390/risks10050108
3. Mitigating Risks in the Disaster Management Cycle
📄เผยแพร่: Advances in Civil Engineering
🔎 https://doi.org/10.1155/2022/7454760
รศ.ดร.สันติชัย คชรินทร์
1. Bespoke benchmarking framework employed as vehicle and platform for open innovation – a healthcare infrastructure case
📄เผยแพร่: Production Planning & Control
🔎https://doi.org/10.1080/09537287.2022.2126952
2. Exploring the impact of a sequential lean implementation within a micro-firm – A socio-technical perspective
📄เผยแพร่: Journal of Business Research
🔎 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.052
3. Mitigating Risks in the Disaster Management Cycle
📄เผยแพร่: Advances in Civil Engineering
🔎 https://doi.org/10.1155/2022/7454760
รศ.ดร.สถาพร โอภาสานนท์
 แบบจำลองเพื่อพยากรณ์ความล้มเหลวทางการเงินของวิสาหกิจขนาดกลางในประเทศไทย (Bankruptcy Predicting Models for Medium-Sized Enterprises: Case of Thailand)
  แบบจำลองเพื่อพยากรณ์ความล้มเหลวทางการเงินของวิสาหกิจขนาดกลางในประเทศไทย (Bankruptcy Predicting Models for Medium-Sized Enterprises: Case of Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารบริหารธุรกิจ ปีที่ 45 ฉบับที่ 175
บทความวิจัยจากสาขาวิชาธุรกิจอสังหาริมทรัพย์
ผศ.จิตตาภรณ์ ศรีบุญจิตต์
 Does Urbanization Increase the Risk of Emerging Infectious Diseases in China? A Spatial Econometric Analysis
 Does Urbanization Increase the Risk of Emerging Infectious Diseases in China? A Spatial Econometric Analysis
📄เผยแพร่: Sustainability
ผศ.ดร.ชูชาติ เตชะโพธิวรคุณ
1. Causal Influence of Elderly Care Entrepreneurs in Thailand
📄เผยแพร่: Journal of Positive School Psychology
2. Modeling of Thai restaurant performances under a new normal business
📄เผยแพร่: Journal of Positive School Psychology
ผศ.ดร.พรรัตน์ พงษ์ประเสริฐ
1. Determinants of Luxurious Condominium Prices in Bangkok CBD: A Case study of Encouraging Housing Affordability in Bangkok, Thailand
📄เผยแพร่: International Review for Spatial Planning and Sustainable Development
🔎 http://dx.doi.org/10.14246/irspsd.10.1_167
2. Senior Condominium Choice for Low-to Mid-Income Future Elderlies: A Case Study of Encouraging Affordable Senior Living in Bangkok, Thailand
📄เผยแพร่: International Real Estate Review
บทความวิจัยจาก International Program
Dr.MD Tareq Bin Hossain
 Impact of Stakeholders as Board Members on Sustainability and Social Outreach of Microfinance Institution (MFI) in Developing Markets
 Impact of Stakeholders as Board Members on Sustainability and Social Outreach of Microfinance Institution (MFI) in Developing Markets
📄เผยแพร่: International Journal of Managerial and Financial Accounting
ผศ.ดร.ธีรศักดิ์ กัญจนพงศ์
 ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะผู้บริโภคกับเนื้อหาทางการตลาดบนโซเชียลมีเดียเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ผักอินทรีย์: หลักฐานจากผู้ใช้เฟชบุ๊กในกรุงเทพมหานคร ประเทศไทย (The Relationship between Consumer Characteristics and Social Media Marketing Content Regarding Organic Vegetable Products: Evidence from Facebook Users in Bangkok, Thailand)
 ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะผู้บริโภคกับเนื้อหาทางการตลาดบนโซเชียลมีเดียเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ผักอินทรีย์: หลักฐานจากผู้ใช้เฟชบุ๊กในกรุงเทพมหานคร ประเทศไทย (The Relationship between Consumer Characteristics and Social Media Marketing Content Regarding Organic Vegetable Products: Evidence from Facebook Users in Bangkok, Thailand)
📄เผยแพร่: วารสารปาริชาต ปีที่ 35 ฉบับที่ 4
Date: 16 มกราคม 2566

















































